Monday, September 17, 2007

JANJI YANG DIMUNGKIRI...

Cuba bayangkan , seorang rakan sudah berjanji dengan Anda hendak berjumpa pada sekian kian waktu di tempat yang telah dijanjikan . Jadi kita pun menunggulah dengaan penuh harapan membunga , dengan hati yang ceria .

Lima minit menanti , sahabat yang ditunggu tidak muncul . Tak mengapalah mungkin jalan sesak , Kita menunggu lagi , memerhatikan orang yang yang lalu lalang , sepasang kekasih berjalan beriringan ,Si ibu memimpin anaknya dengan penuh mesera , seorang pelajar termenung , mungkin hatinya resah memikirkan pelajaran .

Tapi sahabat yang dinanti belum juga kunjung tiba , tak apa , Mungkin sekejap lagi di sampai . Kita melihat jam di tangan ah ....! sudah 20 minit berlalu . Kita menanti dan terus menanti ....setengah jam , naik stu jam , dua jam , tiga jam namun yang dinanti tak juga kunjung tiba .... tak nampak batang hidung pun ....!!!!!

Apa yang Anda rasa ? Tentu ada yang berkata ....
a) Eee...manalan budak ni ?
b) Kalau ada hal pun call...lah .
c) Tak guna betul tadi dah janji ....
d ) Tau la esok ...Siapa engkau ....!

Sekarang cuba kita bayangkan diri kita sendiri ....yang telah mengucap akujanji sebagai seorang ISLAM dihadapan Allah s.w.t bahawa kita akan mematuhi Rukun Islam terutamanya Solat lima waktu . Kita tahu solat itu tiang agama .telah kita ikrarkannya kepada Allah s.w.t sejak sekian lama .

Kedengaran Azan berkumandang . Alah s.w.t sedang menanti kita menghadapnya , lima minit ...20 minit ...40 minit .... satu jam ....dua jam...tiga jam ...kita langsung tak sembayang !

Bayangkan , apa yang Allah s.w.t rasa ? Bukankan kita sudah berjanji .....kenapa Mungkir ?

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum.. macammana nak jadi sahabat awak?