Sunday, February 25, 2007

NASIHAT ABU HANIFAH KEPADA LELAKI PEMALAS.

PEDOMAN BUAT SAYA DAN SAUDARA SEKELIAN.

Satu ketika ,Imam Abu Hanifah berjalan melalui sebuah rumah yang jendelanya masih terbuka, beliau terdengar suara seorang lelaki mengeluh dan menangis tersedu-sedu.

"Aduhai ,alangkah malang nasibku,agaknya tiada seorangpun yang lebih malang daripada nasibku ini .

"sejak dari pagi lagi belum datang sesuap nasi atau makanan di kerongkongku sehingga seluruh badanku menjadi lemah longlai.Siapakah yang sudi memberi curahan air,walaupun setitik?"keluh lelaki tersebut.

Mendengar keluhan lelaki,Abu Hanifah berasa kasihan lalu balik kerumahnya dan mengambil bungkusan untuk diberikan kepada lelaki itu. Sebaik tiba di rumah lelaki itu Abu Hanifah terus melemparkan bungkusan berisi wang kepada si malang tadi lalu meneruskan perjalananya.

Dalam pada itu , Lelaki berasa terkejut apabila mendapati sebuah bungkusan yang tidak diketahui darimana datangnya,lantas beliau tergesa-gesa membukanya.

Apabila membukanya ,selain berisi wang ada secebis kertas yang bertulis " Hai manusia ,sesungguhnya tidak wajar kamu mengeluh sedemikian itu , kamu tidak pernah atau perlu mengeluh mengenai nasibmu . ingatlah kepada Allah dan cubalah bermohon kepadanya dengan bersungguh- sungguh. Jangan berputus asa , hai kawan , tapi berusahalah terus "

Keesokan harinya ,Imam Abu Hanifah melalui lagi rumah itu dan suara keluhan itu kedengaran lagi . " Ya Allah Tuhan Yang Maha Belas Kasihan dan pemurah , Sudilah kiranya memberikan bungkusan lain seperti kelmarin sekadar untuk menyenangkan hidupku yang melarat ini . Sesungguhnya jika tidak beri akan lebih sengsara hidup ku , Wahai untung nasibku .

mendengar keluhan itu lagi , Abu Hanifah melemparkan lagi bungkusan berisi wang dan secebis kertas diluar jendela itu .lalu meneruskan perjalanannya . Seperti sebelumnya didalam bungkusan itu tetap ada cebisan kertas lalu dibacanya "Hai sahabat bukan begitu cara bermohon , bukan demikian cara berikthiar dan berusaha . Perbuatan demikian "MALAS " namanya .

Sesungguhnya tidak reda Tuhan melihat orang pemalas dan putus asa , enggan berkerja untuk keselamatan dirinya . Allah tidak akan perkenankan permohonan orang yang MALAS berkerja dan tidak mengabulkan doa orang yang berputus asa . .Sahabat .....carilah pekerjaan.....saya doakan lekas berjaya ."

Sebaik selesai membaca surat itu . Lelaki tersebut termenung , insaf dan sedar akan sifat buruknya yang selamai ini dia tidak suka berikhtiar dan berusaha .

Keesokan harinya , dia keluar dari rumahnya untuk mencari pekerjaan.........Sejak itu ,sikapnya juga berubah..........

dipetik daripada:
berita minggu 25/2/07 .

No comments: